Transporty ponadgabarytowe to temat rzeka. Jest ich aż 7 rodzajów, w zależności od ciężaru i wymiarów. Firm, które realizują takie przedsięwzięcia jest niewiele. Przygotowanie do przeprowadzenia takiego przejazdu trwa czasami rok. TVP3 Opole przygotowała serial dokumentalny odsłaniający tajniki transportów ponadnormatywnych.

To pierwsze takie przedsięwzięcie opolskiego ośrodka publicznego nadawcy. – Ten serial dokumentalny jest dowodem na to, że mniejsze ośrodki regionalne TVP kryją ogromny potencjał. Jestem przekonany, że produkcja „Ponadnormatywni”  będzie nie tylko doskonałym materiałem dokumentalnym, ale także promocją naszego województwa. Mało kto wie, że Opolszczyzna słynie z doświadczonych i prężnie działających firm na rynku transportu ponadgabarytowego. Nie tylko w kraju, ale i w Europie –mówi Mateusz Magdziarz, dyrektor i redaktor naczelny TVP3 Opole.


ponadnormatywni 001

Bedmet Logistic podjął się transportu ekskluzywnego jachtu z Ropczyc do stoczni we Włoszech.

Wymiary zestawu to 40m x 7m x 4,5 m a jego waga: 50 ton. - Przygotowania do tego transportu trwały wiele miesięcy. Dopiero po opracowaniu szczegółowego planu przejazdu i uzyskaniu niezbędnych pozwoleń klient uznał, że przewiezienie jachtu bez konieczności dzielenia go na mniejsze elementy będzie możliwe - mówi Radosław Siemasz z działu handlowego Bedmet Logistic.

jacht3 001

128 ton z Poznania do Szamotuł

Wyłączanie linii tramwajowych w centrum miasta? Czego nie robi się dla bezpiecznego przejazdu transportu ponadnormatywnego!

Ładunek o wadze 128 ton najpierw pokonał drogą wodną odcinek z Antwerpii do Poznania. - Był to jeden z najcięższych gabarytów jaki Wartą dotarł do Poznania - podkreśla Radosław Siemasz z firmy Bedmet Logistic. - Do transportu drogą lądową wykorzystaliśmy 4 osiowy ciągnik MAN oraz 14 osiową naczepę modułową Goldhofer - dodaje.

128ton poznan szamot1 001

Z tego transportu wszyscy wyszli bez jednej suchej nitki. Transportowany cylinder papierniczy o wadze 145,5 tony pokonał trasę Opole – Klucze

- Wymiary zestawu to 39,20m x 5,60m x 6,75m przy całkowitej wadze zestawu 240 ton - mówi Wiesław Bednarz, prezes firmy Bedmet. - Do transportu wykorzystana została 18-osiowa naczepa Goldhofer oraz 2 ciągniki balastowe MAN 4-osiowe - podkreśla. I właśnie z uwagi na znaczący ciężar całego zestawu na poszczególnych etapach trasy niezbędna była dodatkowa pomoc drugiego ciągnika.

cylinder1 001

Najszerszy z elementów jaki firma z Opola przewiozła do zakładu Arcelor Mittal Poland w Dąbrowie Górniczej miał 9,3 metra szerokości i ważył 120 ton. Transport elementów konwertora huty żelaza z Zakładu Konstrukcji Spawanych Ferrum w Katowicach był unikatowy pod wieloma względami. Z tego słynie Bedmet Logistic na arenie krajowej i międzynarodowej. 

14188134 1323492774357849 5363514741435438570 o

Przygotowania do takiego transportu trwają tygodniami. - Szereg ekspertyz i uzgodnień to jedno. W przypadku tak szerokiego ładunku jak 9,3 metra bardzo skrupulatnie sprawdzaliśmy każdy odcinek trasy - mówi Wiesław Bednarz, prezes firmy Bedmet. - Ładunek na znacznym odcinku trasy transportu poruszał się wolno. Na tyle, że piloci mieli długi, nocny spacer - dodaje z uśmiechem. 
Tak naprawdę projekty wystartował pół roku wcześniej, kiedy pierwszy raz usiedliśmy przy stole. Później grupa robocza spotykała się średnio raz na dwa tygodnie - wyjaśnia Paweł Chmielecki, kierownik działu transportu i zakupu ZKS Ferrum Katowice.